|
Vliv omezujících stěn na proudění z ventilační vyústky
Molčan, Filip ; Jícha, Miroslav (oponent) ; Jedelský, Jan (vedoucí práce)
Cílem této diplomové práce je experimentálně posoudit vliv omezujících stěn kabiny automobilu Škoda Octavia 3 na proud vzduchu vystupujícího z pravé přední ventilační vyústky, která je součástí palubní desky vozu. Pro řešení problému je použita kouřová vizualizační metoda. V experimentu je měřena jedna konstrukční varianta. U této varianty je měněno směrování lamel a průtok vzduchu. Experiment je rozdělen do dvou fázi. V první fázi je provedena vizualizace volného proudění vzduchu. Ve druhé fázi jsou zkonstruovány omezující plochy a následně provedena vizualizace poloohraničeného proudění. Výsledky obou případů jsou mezi sebou porovnány. Z výsledků vyplývá, že při nastaveném směrování nahoru-vpravo, střed-vpravo, střed-střed je při zvyšujícím se průtoku nutno počítat s vlivem omezujících ploch. Dochází zde k přímé interakci proudu s plochami (impakt-náraz proudu, Coandův jev). Volné proudění neobsahuje informace o vzájemné interakci proudu s okolními omezujícími plochami tak, jako je to u polohraničeného proudění. U poloohraničeného proudění dochází vlivem impaktu k rozevření proudu a následnému přisání proudu vlivem Coandova jevu. Plochy nahrazující palubní desku a čelní sklo přispívají k zamezení přisávání vzduchu z prostoru a tím i k dřívějšímu rozšiřování proudu z vyústky. Součástí textu jsou metodický postup měření a vyhodnocování snímků, porovnání předešlých měření volného proudění (70% shoda) a porovnání experimentu s měřením metodou žárové anemometrie.
|
|
Bladeless fan cooling module
Šišpera, Adam ; Vacula, Jiří (oponent) ; Bazala, Jiří (vedoucí práce)
This diploma thesis aims at researching the possibility of implementing a bladeless fan module, using Coanda effect, in a cooling system of a passenger vehicle. Its goal is to evaluate the feasibility of such system, its operational characteristic and establish a guideline for its design. A suitable cooling module is proposed, further examined, and finally proven in a real-world experiment.
|
|
Vliv omezujících stěn na proudění z ventilační vyústky
Molčan, Filip ; Jícha, Miroslav (oponent) ; Jedelský, Jan (vedoucí práce)
Cílem této diplomové práce je experimentálně posoudit vliv omezujících stěn kabiny automobilu Škoda Octavia 3 na proud vzduchu vystupujícího z pravé přední ventilační vyústky, která je součástí palubní desky vozu. Pro řešení problému je použita kouřová vizualizační metoda. V experimentu je měřena jedna konstrukční varianta. U této varianty je měněno směrování lamel a průtok vzduchu. Experiment je rozdělen do dvou fázi. V první fázi je provedena vizualizace volného proudění vzduchu. Ve druhé fázi jsou zkonstruovány omezující plochy a následně provedena vizualizace poloohraničeného proudění. Výsledky obou případů jsou mezi sebou porovnány. Z výsledků vyplývá, že při nastaveném směrování nahoru-vpravo, střed-vpravo, střed-střed je při zvyšujícím se průtoku nutno počítat s vlivem omezujících ploch. Dochází zde k přímé interakci proudu s plochami (impakt-náraz proudu, Coandův jev). Volné proudění neobsahuje informace o vzájemné interakci proudu s okolními omezujícími plochami tak, jako je to u polohraničeného proudění. U poloohraničeného proudění dochází vlivem impaktu k rozevření proudu a následnému přisání proudu vlivem Coandova jevu. Plochy nahrazující palubní desku a čelní sklo přispívají k zamezení přisávání vzduchu z prostoru a tím i k dřívějšímu rozšiřování proudu z vyústky. Součástí textu jsou metodický postup měření a vyhodnocování snímků, porovnání předešlých měření volného proudění (70% shoda) a porovnání experimentu s měřením metodou žárové anemometrie.
|
|
PIV měření 2D modelu ventilu Doosan s řízením proudění
Uruba, Václav ; Procházka, Pavel P. ; Skála, Vladislav
Zpráva obsahuje výsledky měření na modelu ventilu s řízením proudění pro firmu Doosan. Jako vzor pro model ventilu sloužil typický ventil používaný pro regulaci páry ve vstupním potrubí parní turbíny. Řízení je prováděno vkládáním usměrňovacích prvků a vyfukováním vzduchu ze slotů. Účelem studie je zhodnotit různé způsoby řízení proudění ve ventilu z hlediska ovlivnění odtržení mezní vrstvy v difuzoru.
|
|
Coanda effect in valves
Uruba, Václav ; Procházka, Pavel P. ; Skála, Vladislav
Coanda effect takes place in flow within valves diffuser for certain conditions. The valve plug in\nhalf-closed position forms wall-jet, which could be stable or instable, depending on geometry and other\nconditions. This phenomenon was subject of experimental study using time-resolved PIV technique. For the acquired data analysis the special spatio-temporal methods have been used.
|
| |
| |